6 سپتامبر 2022 - بر اساس تحقیقات جدید، احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی (CVD) و مرگ زودرس در مردان و زنانی که در سن 40 سالگی یا کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند، بیشتر از افراد غیر دیابتی زیر 40 سال در جمعیت عمومی است. نتایج این مطالعه در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعات دیابت (EASD) در استکهلم، سوئد (19-23 سپتامبر) ارائه شد.

این مطالعه ی ملی در کشور کره، با مقایسه ی بیش از 634000 نفر که به تازگی مبتلا به دیابت نوع 2 تشخیص داده شده‌اند با بیش از 1.2 میلیون فرد همسان در طی 6 سال، نشان داد که افراد مبتلا به دیابت زودهنگام (تشخیص در40 سالگی یا کمتر) پنج برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند، این افراد هفت برابر بیشتر احتمال دارد که به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شوند و حداقل پنج برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از CVD یا هر علتی در مقایسه با همتایان بدون دیابت خود هستند.

دکتر Da Hea Seo، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی دانشگاه  Inhaدر کره جنوبی، گفت: یافته های ما به وضوح پیامدهای جدی ابتلا به دیابت نوع 2 در سنین پایین و اهمیت تلاش برای پیشگیری از ابتلا به دیابت در اوایل زندگی را نشان می دهد.

دیابت نوع 2،شایع ترین نوع دیابت است و معمولا در افراد میانسال و مسن رخ می دهد. با این حال، شروع در بزرگسالان جوان در سطح جهانی شایع‌تر شده است و نوعاً شکل تهاجمی‌تری از دیابت است که منجر به بروز زودتر عوارض و نرخ بالاتر بستری شدن در بیمارستان می‌شود. از آنجایی که CVD، یک علت اصلی مرگ و میر است، تعیین بار آن در افرادی که در سن 40 سالگی یا زودتر به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند و ارزیابی سنی که در آن خطر CVD شروع به افزایش می‌کند، مهم است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، محققان رابطه ی بین سن در هنگام تشخیص دیابت نوع 2 رابا عوارض قلبی عروقی و مرگ در 634350 فرد مبتلا به دیابت نوع 2(میانگین سن در زمان تشخیص 56 سال) با 1,268,700 فرد غیردیابتی از جمعیت عمومی که از نظر جنسیت، سن و سابقه CVD مطابقت داده شدند، از پایگاه داده خدمات بیمه سلامت ملی کره (NHIS) بین سال‌های 2012 و 2014 ، مقایسه کردند. در کره جنوبی، NHIS بیمه درمانی اجباری را ارائه می کند که تقریباً تمام اشکال مراقبت های بهداشتی را برای همه ی شهروندان کره ای پوشش می دهد.

شرکت کنندگان برای پیامدهای  قلبی عروقی (مرگ به هر دلیل، مرگ ناشی از CVD، بیماری عروق کرونر قلب، حمله قلبی، سکته مغزی، بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی) تا سال 2019 مورد پیگیری قرار گرفتند. محققان طیف وسیعی از عواملی را که می توانند بر نتایج تأثیر بگذارند، از جمله سن، جنس، و سابقه قبلی CVD شامل حمله قلبی، آنژین ناپایدار، نارسایی قلبی، سکته مغزی و بیماری شریان محیطی، را تنظیم کردند.

در طول متوسط ​​6 سال پیگیری، 172120 (40%) از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 زودرس و 151363 (23%) از گروه کنترل(افراد غیردیابتی) حمله قلبی، یا سکته مغزی یا مرگ ناشی از CVD را تجربه کردند.

محققان دریافتند که خطر عوارض CVD به شدت با سن ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است و بزرگسالانی که در سنین 40 سال یا کمتر مبتلا بهدیابت نوع 2 تشخیص داده می شوند، بالاترین خطر نسبی را برای اکثر عوارض در مقایسه با جمعیت عمومی داشتند.

همه خطرات با بالا رفتن هر دهه در سن تشخیص دیابت به تدریج کاهش یافت، اما از نظر آماری معنی دار باقی ماند. به عنوان مثال، افرادی که دیابت نوع 2 برای آنها در سن 91 سالگی یا بیشتر تشخیص داده شده بود، سه برابر بیشتر از افراد هم گروه سنی خود در جمعیت عمومی، احتمال ابتلا به بیماری قلبی و بستری شدن با نارسایی قلبی در بیمارستان داشتند و 24 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ به هر دلیلی بودند و 25 درصد بیشتر احتمال داشت که در اثر CVD جان خود را از دست بدهند.

دکتر سئونگ بن هونگ یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: در این مطالعه کوهورت مبتنی بر جمعیت بزرگ، جوان بودن در زمان تشخیص دیابت نوع 2 با خطر نسبی بالاتر مرگ و عوارض بیماری قلبی عروقی در مقایسه با افراد بدون دیابت در همان گروه سنی مرتبط بود. مراقبت از جوانان مبتلا به دیابت که به طور سنتی بر دیابت نوع 1 متمرکز بوده است، باید بر دیابت نوع 2 تاکید بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، سیاست های مراقبت بهداشتی موثر در مورد غربالگری، تشخیص زودهنگام و درمان دیابت نوع 2 در این جمعیت جوان و پرخطر که به طور فزاینده ای در حال افزایش هستند، به مبارزه با افزایش بیماری های قلبی عروقی در آینده کمک خواهد کرد.

نویسندگان اشاره کردند که اگرچه مطالعه آنها وسیع بود، اما مشاهده ای بود. آنها نمی توانند این احتمال را رد کنند که سایر عوامل اندازه گیری نشده و عوامل مخدوش کننده ی کنترل نشده ممکن است بر نتایج تأثیر گذاشته باشند. آنها همچنین خاطرنشان کردند که این مطالعه به دلیل مدت زمان پیگیری نسبتا کوتاه و استفاده از مجموعه داده ها از کره جنوبی دچار محدودیت است، که تعمیم پذیری نتایج را به سایر جمعیت ها مشکل می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-09-young-onset-diabetes-linked-substantially-higher.html